REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK BÖLÜMÜ LİSANS PROGRAMI**
Kazanılan Derece
Bu bölümden öğrenciler "REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMAN" ünvanı alarak mezun olurlar.
Derecenin Düzeyi
Lisans
Kabul ve Kayıt Koşulları
Programımıza ÖSYM'nin yapmış olduğu Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile yerleştirme yapılır. Yabancı uyruklu öğrenciler ise Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Giriş Sınavı (OMU-YÖS) dikkate alınarak kabul edilir. Kabul ve kayıt koşullarının detaylarına http://oidb.omu.edu.tr/basvuru-ve-kayitlar/ adresinden ulaşılabilir.
2020 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda programa ait Özel Koşul ve Açıklamalara göre; 1) Öğretmenlik programlarına (Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programı dâhil.); programın, yerleştirme puan türünde başarı sırası 300 bininci sırada olan adayın yerleştirme puanının altında yerleştirme puanına sahip adaylar yerleştirilmeyecektir (Ek puansız yerleştirme puanının başarı sırası 2 dikkate alınır.). Bu şartı sağlamayan adaylar ilgili programı tercih edemeyeceklerdir. Bu şartı sağlayamayan adayların, tercih yapmış olsalar bile ilgili tercihleri yerleştirme işlemine alınmayacaktır (Okul birincisi kontenjanları dâhil.). 2) İsteyen öğrencilere kontenjan dahilinde bir yıl süreli İngilizce Hazırlık Programı uygulanır. Hazırlık programı süresi, öğretim süresi sütununda gösterilen yıllara dâhil değildir. 3) Bu programı ilk 5 tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan "MEB" sütununda belirtilen kadarına Milli Eğitim Bakanlığınca burslu statüde destek sağlanacaktır. (Ek yerleştirmede geçerli değildir.) 4) Ondokuz Mayıs Üniversitesini, Türkiye genelinde Y-DİL puan türünde ilk 500'e, Y-SÖZ puan türünden ilk 1000'e, Y-EA puan türünde ilk 2000'e, Y-SAY puan türünde ilk 3000'e girerek ilgili puan türlerindeki bölümlere yerleşen ve aynı programa kesin kayıt yaptıran (Ek puanlı yerleştirmeler hariç) ilk 5'te tercih eden öğrencilere 8 ay süreyle Ondokuz Mayıs Üniversitesi Vakfı tarafından 400 TL burs verilecektir. Bu özel koşul ve açıklamalar Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda her yıl güncellenmektedir.
Önceki Öğrenmenin (formal in-formal non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar
Yüksek öğretim kurumlarında önceki formal (örgün ) öğrenmenin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulu'nun belirlemiş olduğu Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik kapsamında gerçekleştirilmektedir. Kayıt yaptıran öğrenciler daha önce bir yüksek öğretim kurumundan almış oldukları bazı derslerden ilgili yönetmelik uyarınca muaf olabilirler. Başka bir kurumdan alınan dersin içeriğinin programda verilen ders içeriği ile örtüşmesi ve ilgili komisyonun onaylaması halinde öğrenci ilgili dersten muaf sayılır. Ayrıca yeni kayıt yaptıran öğrencilerin, programın birinci sınıfında okutulan zorunlu yabancı dil dersinden muaf olmaları için dönemin başında isteğe bağlı muafiyet sınavı uygulanır. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar zorunlu yabancı dil dersinden muaf sayılırlar.
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Bölümümüz Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı'ndan bir adayın mezun olabilmesi için kendisine sunulan bütün dersleri başarılı bir şekilde vermesi ve 240 krediyi tamamlayabilmesi gerekmektedir.
Program Profili
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı'nın amacı; bilimsel açıdan yeterli, ülkesinin eğitim sorunlarının yanı sıra önemli toplumsal sorunlarına karşı da duyarlı ve çözüm üretebilecek psikolojik danışmanlar" yetiştirmektir. Program, öğrencilerin kendisini sürekli geliştiren, çağdaş ölçme-değerlendirme ve teknolojik gelişmelerden haberdar, kültürel farklılıklara saygılı, meslek etiğine bağlı bireyler olmalarını sağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)
Bu programdan mezun olan öğrencilerimiz, özel öğretim kurumlarında ve KPSS den yeterli puanı almaları durumunda Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda psikolojik danışman olarak görev yapabilirler. Lisansüstü eğitimine devam etmek isteyen öğrencilerimiz üniversitelerde veya çeşitli kurumlarda araştırmacı veya öğretim elemanı olarak çalışabilirler. Ayrıca Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde, Rehberlik Araştırma Merkezleri’nde, Milli Savunma, Adalet ve Sağlık Bakanlığı’nda, Emniyet Genel Müdürlüğü gibi farklı kurum ve kuruluşlarda psikolojik danışman olarak istihdam edilebilmektedirler. Ayrıca mezunlarımız özel Psikolojik Danışma ve Psikoterapi merkezlerinde Psikolojik Danışman olarak çalışabilmektedirler.
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans sonrasında ALES sınavına girerek lisansüstü düzeyde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisansüstü programında ya da farklı disiplinlerde eğitim imkânı bulunmaktadır (Örn. Eğitim Bilimleri Bölümü bünyesinde Eğitimin Felsefi, Tarihi ve Sosyal Temelleri, Eğitim Yönetimi, Eğitim Programları ve Öğretim gibi anabilim dallarında tezli-tezsiz yüksek lisans yapabilme imkânı vardır).
Sınavlar Ölçme ve Değerlendirme
İlgili yönetmelik ile bir dersin başarı notu, dönem içi değerlendirme notunun %40’ı ile dönem sonu veya bütünleme sınavından alınan notun %60’ının toplamıdır. Dönem içi değerlendirme, dersin özelliğine göre sorumlu öğretim elemanının belirleyeceği sınav, uygulama, proje, ödev, öğrenci ürün dosyası gibi yöntemlerden biri/birkaçı kullanılarak yapılabilir. Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersten dönem/yılsonu sınavına girmeyen ve bu sınavda 100 üzerinden en az 50 alamayan öğrenciler başarısız sayılır. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme kriterlerine ait detaylara, aşağıdaki Müfredat başlığında ilgili ders için ayrılan alandan ulaşabilir.
Mezuniyet Koşulları
rogramda mevcut olan toplam 240 AKTS karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4’lük not sisteminde Genel Ağırlıklı Not Ortalaması (GANO) 2,0 veya daha yüksek olan öğrenciler diploma almaya hak kazanırlar.
Program Çıktıları
1 Kazanımlara uygun yöntemler doğrultusunda test geliştirme sürecini takip ederek, geliştirdiği geçerli ve güvenilir ölçme araçlarını eğitim öğretim sürecinde kullanır. 2 İnsan davranışlarının fizyolojik ve çevresel bağlamı, gelişim dönemlerindeki normal ve normal dışı davranışlar, öğrenme süreçleri ve kriz durumları ile ilgili konuları açıklar. 3 Eğitimde farklı ilke ve yaklaşımlara göre tasarladığı öğretim sürecini, öğrenme ortamlarındaki çeşitli faktörlere göre uygular. 4 Psikolojik danışma kuram, model, teknik ve becerileri doğrultusunda danışana yardım sunar. 5 Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki farklı uzmanlık alanlarına (kariyer, evlilik ve aile, okul, ruh sağlığı ve rehabilitasyon) ilişkin kuramsal bilgileri uygular. 6 Bedensel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarını, öğrenme ilke ve süreçlerini kullanarak, okullarda kapsayıcı psikolojik danışma rehberlik hizmetlerini iş birliği içerisinde gerçekleştirir. 7 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak psikolojik danışma ve rehberlik araştırmaları ve programları uygular. 8 Öğrenme ve öğretme sürecinde bireysel gelişimine ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öz-değerlendirme yapar. 9 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı çevre için hazırladığı proje ve etkinlikleri uygular. 10 Alanına özgü ihtiyaçlar doğrultusunda, güncel bilişim teknolojilerini takip ederek, öğretim süreçlerine etkin şekilde uyarlar. 11 Eğitim kurumlarındaki farklı felsefi bakış, sosyolojik ve tarihsel arka planı dikkate alarak farklı sınıf ve okul düzeylerinde eğitsel ve yönetsel süreçleri etkili ve verimli şekilde kullanır. 12 Kazanmış olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri; okul ortamında mesleğinin gerektirdiği nitelikler ile milli, manevi ve evrensel değerler doğrultusunda uygular. 13 Birey, grup ve aile ile çalışırken uygun psikolojik danışma ilke, beceri, müdahale, strateji, test ve test dışı teknikleri danışanın özelliklerini, etik ilke, kural ve yasaları dikkate alarak uygular.